maandag 18 februari 2013

EUROPA ... part 1 - Verhalen van onderweg -

GRONINGERS !

Weer werken ... Na een kort weekend moest ik weer werken.
'S middags om een uur of 2 richting Westland , auto pakken en op weg.
Om te beginnen moest ik nog laden ... klantje of 7 - 8 zoals normaal was in die tijd ophalen voordat je kon vertrekken.
Het zal een uurtje of 8 's avonds geweest zijn dat ik vol zat met bloemen voor Italiƫ.
En dan begint de werkdag pas eigenlijk dus cd op met herrie en maken dat je voor 5 uur 's morgens aan Basel staat zodat je het busspoortje nog kon nemen aan de grens. 
Scheelde toch gauw een uurtje of 3 wachten aan de grens en we hadden de nachtvergunning voor Zwitserland natuurlijk niet voor niks.
Dus avondeten werd McDonalds aan Hendrik-Ido-Ambacht , want dan kon ik gewoon doorrijden onder het eten , elke minuut gewonnen was een minuut dat je de volgende avond eerder stil stond. En maar gaan ....

Ritje verliep zoals het hoorde super en na een lange nacht en de verschillende klanten gelost , gelukkig allemaal in Noord-ItaliĆ« , was ik klaar voor de rust. 
Goed restaurantje opzoeken en genieten van het leven zoals dat in het zuiden gebruikelijk was. Eerst even douchen en een borreltje aan de bar. 
Ik stond bij een restaurant dat zeer geliefd was bij de Hollandse chauffeur , maar aangezien de dag had ik geen drukte verwacht. De meeste zouden nog onderweg staan in Zwitserland of Oostenrijk en voor de jongens die het weekend in het zuiden doorgebracht hadden was het nog te vroeg. Natuurlijk was ik ook aan het einde van m'n latijn na een uurtje of 30 werken en het maakte me dan ook niet veel uit dat ik er als enigste Nederlander de avond moest zien door te komen. 
Even een borreltje aan de bar en dan lekker eten. Het bedje lonkte en ik was er aan toe.

Ik stond dus voor het eten aan de bar aan m'n borreltje rustig bij te praten met de eigenaar van de zaak als ik het geluid hoor van wat erg bekend is onder de nederlandse chauffeur ... klompen ... Mooi , denk ik , hoef ik niet alleen aan tafel en inderdaad , het was een Nederlandse chauffeur die binnen kwam lopen. We begonnen te praten en hadden de grootste schik samen. Borreltje na borreltje werd genuttigd en de sfeer was echt prima !
Na enkele borrels en dito grappen gingen we aan tafel om te genieten van een heerlijk maaltje. Aangezien de man geen Italiaans sprak moest ik hem helpen met een leuk gerechtje op tafel te krijgen en dat deed ik graag voor hem , tenslotte kon hij me mischien de volgende keer ook ergens mee helpen. Zo ging dat en zo zou het nog moeten gaan , maar goed.

We hadden net ons primo'tje gekregen toen er nog een man aan tafel kwam zitten. Nou moet ik als brabander zeggen dat ik het best vond. Hoe meer zielen hoe meer vreugd , nietwaar ?
maar al gauw zat ik er voor spek en bonen bij. 
Ze praatte twee zinnen nederlands met elkaar en toen ze er achter kwamen dat ze allebei uit groningen kwamen ging het in het plat gronings verder.
Ik voelde me echt voor lul zitten. 
Ik probeerde het nog een beetje te verdoezelen door er maar een geintje over te maken en mee te ouwehoeren met die gasten , maar eerlijk is eerlijk , dat viel niet mee.
Ik versta er namelijk geen woord van en na een minuut of tien had ik het wel gezien.
Met m'n eten en m'n drankje ben ik weggegaan en heb drie tafels verder heerlijk genoten van het eten en de drank.

Zonder groningers .... die laat ik tegenwoordig links liggen onderweg.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten